“Заговори, щоб я тебе побачив”: як говорити так, щою бути почутим

Впливати на думку людей і зробити так, щоб вони до вас прислухалися — ціле мистецтво. У деяких з нас це вміння закладено з народження, але для багатьох людей це навичка, яка приходить з досвідом, практикою.

У психології є таке поняття, як “ненасильницьке спілкування”, яке вперше запропонував американський психолог Маршалл Розенберг. Він стверджував, що наші потреби виявляються у вигляді емоцій. Тобто, коли людина отримує бажане – вона рада, коли ні – її переповнює злість. Те саме відбувається і зі спілкуванням, коли вас почули та прийняли – емоції позитивні, коли отримали критику на свою адресу чи нерозуміння – виявляється агресія.Маршалл Розенберг писав, що ключ до успішного спілкування – це емпатія. Потрібно виявляти людяність та приймати емоції свого опонента. Тобто ніякого засудження, оцінної думки та зміни вектора відповідальності.

Важливість вміння говорити

Мистецтво говорити так щоб тебе слухали та почули, дуже важливе, якщо ваша діяльність пов’язана із постійним спілкуванням із людьми. Для різних людей це вміння може мати різне значення. Наприклад, для керівників, політиків, адвокатів, вчителів та усіх інших осіб, яким доводиться виступати перед людьми, воно життєво необхідне. Для інших може просто допомагати висловлювати свої думки у буденному спілкуванні, аргументувати свою думку, переконувати співбесідника. Таким чином вам буде простіше відстоювати свою думку і інтереси. У деяких ситуаціях ця навичка може стати вирішальним навіть для пересічної людини. Наприклад, під час співбесіди із потенційним роботодавцем. Тож навчитися гарно говорити у будь-якому випадку варто будь-кому, хто зацікавлений у власному розвитку.

Пропонуємо практичні способи, як навчитися говорити та бути почутим

Спостереження

Необхідно навчитися пояснювати співрозмовнику, як ви бачите ту чи іншу ситуацію. Спробуйте навести конкретні факти, але уникайте оцінної думки та ярликів. Ця тонка грань між об’єктивною оцінкою та критикою. Психолог радить уявити, що ви не є частиною ситуації, про яку хочете поговорити і пропонує подивитися її зверху, як незалежний експерт. Щоб формулювати свої думки правильно, намагайтеся викорінити з ужитку фрази на кшталт: Ти робиш це неправильно і замінити їх на: Ти витратив на роботу 2 години, але поки не досяг бажаного результату, може варто змінити тактику?

Почуття

Потрібно розуміти, які почуття ви передаєте у процесі розмови. Найчастіше люди висловлюють емоції невербально, за допомогою міміки або жестів. Але якщо перенести невербальне вираження емоцій у слова, тоді розмова стане зрозумілішою та емоційно яскравішою. Вашому співрозмовнику відразу стане ясно, що ви відчуваєте зараз і як потрібно реагувати на це. Розенберг радить пробувати говорити про свої позитивні та негативні емоції вголос. Для багатьох це може бути складно, адже прислухатися до себе і правильно трактувати себе – завдання не з легких, але спробувавши один раз, ви побачите, що люди по-іншому будуть реагувати на ваші звернення і реагувати на нього. НаприкладПостарайтеся висловити свій страх, коли дійсно його відчуваєте, не через міміку або жести, а через слова, тоді ваш співрозмовник точно почне діяти і шукати способи позбутися цього відчуття, ніж витрачати час на те, щоб розібрати ваші натяки та жести.

Потреба

Це один із найскладніших етапів, оскільки потрібно навчитися пояснювати свою потребу без оціночних суджень та критики. Необхідно скласти наступний алгоритм дій: ви аналізуєте свою емоцію або відчуття, промовляєте її своєму співрозмовнику і пояснюєте, чому ця потреба така важлива для вас. Якщо ігнорувати цей пункт, тоді співрозмовник сприйме ваше прохання як критику, чого б зовсім не хотілося. Один з яскравих прикладів і частих фраз, які не принесуть результату: “Ти обіцяєш вже котрий день!” Це не правильно, адже ці слова не демонструють вашої емоції, а лише звучать як закид. Потрібно донести співрозмовнику, що ви хочете чесності від нього і краще сказати: “Якщо ти з якихось причин не можеш цього виконати, давай це обговоримо”.

Прохання

Коли ви успішно виконали всі три попередні способи, з цим не буде проблем і співрозмовник з радістю виконає ваше прохання. Але тут також є підводне каміння, оскільки всі люблять конкретику. Найчастіше люди роблять навпаки не тому, що вони злі або погано до вас ставляться, зовсім ні, просто багато хто неправильно вас розуміє і робить, як вважає за потрібне. Від вас потрібно надати конкретний план дій і намагатися не використовувати частинку “не” при формулюванні прохання.

Приклад: “Давай зустрінемося якось” – неправильне формулювання, а ось “Давай зустрінемося в середу о 19:00” дає конкретне розуміння того, що ви дійсно хочете побачитися з людиною та виявляєте ініціативу з чітким планом. Або “Я не встигаю на зустріч” звучить гірше, ніж “Я приїду на зустріч на 15 хвилин пізніше”.

Твій світ з посиланням на Інтернет джерела