Що таке соціальний інтелект і як його розвинути?

У 1920 році Едвард Лі Торндайк представив концепцію соціального інтелекту, пояснивши її вмінням керувати людьми і відповідним підходом до міжособистісних відносин. Сьогодні, майже сто років потому, соціальний інтелект вважається однією з найбільш бажаних «м’яких» компетенцій для співробітників. Чому це так важливо? Ми постараємося прояснити це питання в статті.

Що таке соціальний інтелект?

Термін «соціальний інтелект» у 1920 році ввів в обіг американський психолог Едвард Лі Торндайк. Саме він зауважив, що для кар’єрного успіху не достатньо бути лише крутим спеціалістом, важливо володіти навичками, які допоможуть покращити взаємодію з іншими людьми. «Найкращий механік заводу може зазнати невдачі як бригадир через нестачу соціального інтелекту», – писав Торндайк. За словами психотерапевтки Емі Морин соціальний інтелект відповідає за вміння слухати співрозмовника, розуміти суть сказаного та підтримати розмову з будь-якими людьми. Люди з високим рівнем SI краще поводяться у суперечках: вони чують та аналізують чужу думку, а не намагаються самоствердитися завдяки співрозмовнику. Отже, ті, у кого погано розвинені навички соціального інтелекту: бояться потрапити у незручну ситуацію та здатися недолугим (вони мовчать на нарадах, не пропонують власних ідей і, як результат, втрачають можливості для розвитку); не вміють у спорах знаходити істину (як результат, невеликі суперечності переростають у конфлікти, що навіть закінчуються розривом стосунків); поводяться антисоціально (брешуть, порушують закон, шкодять іншим людям тощо – як результат, таких особистостей всі обходять стороною).

Соціальний та емоційний інтелект – є різниця?

Однією з найпопулярніших навичок сьогодення є емоційний інтелект, і його часто плутають з соціальним. Одні дослідники називають EI окремою навичкою, яка основана на емпатичних здібностях і допомагає відчувати емоції співрозмовників. Інші переконані, що емоційний інтелект – це частина соціального. Проте все ж ці поняття розмежовують. Так, автор книги «Emotional Intelligence» Деніел Гоулман спочатку поєднав навички соціального та емоційного інтелектів, але пізніше зізнався: «Я побачив, якщо звалити соціальний інтелект в одну купу з емоційним, це заважає по-новому і нестандартно дивитися на здатність людей вибудовувати відносини. Цей підхід ігнорує те, що проявляється під час нашої комунікації з іншими людьми».

Що дає нам добре розвинений соціальний інтелект?

Добре розвинений інтелект дозволяє отримати масу користі для життя, до того ж, при його розвитку у людини з’являються нові можливості. невербальне взаємодія При спілкуванні з людьми необхідно завжди звертати увагу на їх дії, як вони поводяться при розмові, особливо це стосується невербальних сигналів (рухів руками або головою). Адже будь-який рух може нести в собі великий сенс. А ось, щоб при спілкуванні з людиною навчитися розбиратися в його рухах, необхідно прочитати певну книгу. А після прочитання можна подивитися фільм, який сподобався, але без звуку, щоб на прикладі зрозуміти значення рухів героїв. Крім того, завдяки цій книзі можна добре розвинути свій соціальний інтелект і навчитися управляти особистої невербалікою (сигналом своїх рухів), і для більш точної передачі власного емоційного стану. Впевненість в собі і своїх діях Підвищення рівня «громадських» навичок багато в чому залежить від того, наскільки ви впевнені в собі і своїх діях. Щоб стати більш впевненим, необхідно забути про все негативі, поліпшити поставу і відчути власні сили. А для цього можна просто почати займатися спортом, купити брендовий одяг. Крім того, потрібно якомога частіше спілкуватися з людьми, адже вміння заводити розмову досить важливий, в іншому випадку при зустрічі з незнайомими людьми людина буде відчувати дискомфорт. Тому слід намагатися спілкуватися з великою кількістю людей, а також регулярно заводити нові знайомства. При цьому потрібно вчитися слухати, правильно розмовляти, спостерігати за співрозмовниками. розвинуте мислення Високий рівень мислення – це так само не менш важливий пункт на шляху до розвитку соціального інтелекту. Просто постарайтеся хоча б якийсь час не зациклюватися на проблемах і особистих помилках. Якщо можна вирішити проблему зараз, то не варто відкладати це на потім. А в інших ситуаціях не варто занадто багато приділяти уваги дрібним проблемам, адже вони несуть тільки негатив і викликають негативний вплив на комунікативні навички, та й якість життя в цілому. самоконтроль Високий рівень дозволяє прищепити контроль над своїми емоціями. Увечері кожного дня слід робити аналіз того, що з тобою сталося за весь день, оцінюючи свою поведінку і емоції. Вправа допоможе контролювати пориви люті, гніву і злості. Регулярна робота над собою і відчуття навколишнього світу допомагає почуватися його невеликою частиною. Саме це дає повну взаємодію зі світом. Щоденне виконання вправ допомагає розслабитися, так би мовити, скинути з плечей величезний тягар постійних проблем. Ізолюючись від рутини, ми розвиваємо «громадські» навички, що надає сили, робить нас краще і досконаліше.

Як проявляється соціальний інтелект?

Так як же поводиться працівник, який володіє соціальним інтелектом? Як розпізнати того, у кого є ця навичка?

1. Він наполегливий – людина з розвиненим соціальним інтелектом наполеглива. Це означає, що у неї немає проблем з вираженням своєї думки, вона цінує свої власні кордони, але також поважає кордони інших. Працівник знає, що кожен має право на свою думку, тому говорить спокійно, не проявляє агресії. Охоче допоможе іншим співробітникам, але не дозволяє використовувати себе, тим, хто зможе обійтися без його допомоги.

2. Він може слухати – він може створити атмосферу, в якій співрозмовник буде почувати себе комфортно. Така людина дає відчуття співрозмовнику, що його розуміють, якщо він чогось не знає – запитує. Він пропонує рішення, викладає свою точку зору, дає іншій стороні відчути, що вони на рівних. Він не говорить швидко, він зосереджений.

3. Він не егоїст – людина з соціальним інтелектом думає не тільки про себе. Так, кожному потрібно трохи егоїзму в повсякденному житті, але якщо ви працюєте тільки заради вашої користі на роботі, це не найкраще рішення. Він допомагає іншим, а не думає лише про себе.

4. Не судить – недооцінювати інших може бути складно. Частіше за все ви робите це через призму вашого власного досвіду, а це неправильно і формує несправедливу оцінку. Ви повинні утримуватися від засуджень. Кожен з вас має різні цінності, керується різними життєвими принципами і поводиться по-різному. Перш ніж оцінювати когось, варто подумати, чи хочете ви, щоб вас хтось оцінював? Людина з соціальним інтелектом не судить інших людей, у неї є своя думка, але вона не вважає себе ідеальною, тому не оцінює інших.

5. Не нав’язує своєї думки – в кожній фірмі є така людина, яка знає все краще за інших. Вона завжди права, і всі повинні думати, як вона. Співробітники з соціальним інтелектом знають, що найголовніше – це дискусія, спільні висновки. Кожен має право на свою думку і це потрібно поважати, навіть якщо ви не зовсім з ним згодні.

6. Він не піддається емоціям – соціальний інтелект – це також стримування і контроль своїх емоцій. Такі люди зазвичай спокійні, їх складно вивести з себе, вони знають що потрібно робити, щоб заспокоїти свої нерви. Він не агресивний, не «вибухне» від гніву або плачу, збиваючи всіх з пантелику.

Як його розвинути?

Вчися слухати

Здавалося б, немає нічого простіше. Щоб зійти за культурного співрозмовника, зовсім не треба мати блискучим красномовством і трьома вищими освітами. Досить просто:

  • не перебивати,
  • слухати,
  • розуміти.

Слухати – означає платити увагою та зацікавленістю за інформацію й розуміння. Допоможи співрозмовнику розкритися, не шукай вади у його мови і приводів для заперечень. Нехай він говорить більше за тебе. А ти не перебивай, слухай і намагайся зрозуміти.

Не змішуй проблеми і людей

Навіть якщо проблеми регулярно виникають з вини конкретних людей, ніколи – чуєш – ніколи не переходь на особистості. І до речі, якщо у тебе ПМС – це тільки твоя проблема, а ніяк не з твоєї колеги, яка посміла кашлянути на два децибела вище звичайного в твоїй присутності.

Спостерігай за мімікою і жестами

Про що говорять схрещені на грудях руки, ти і так знаєш. Стислі, немов повітря в бабусиній підвалі, кулаки і нервове посмикування лівого ока теж можуть багато чого сказати про настрій людини. Якщо співрозмовник тримає руку біля щоки – значить, він занурився в аналіз, а якщо при цьому його мізинець виявився нижче губ – тебе оцінюють, причому досить критично. Легкі дотики до носа властиві людям в момент сумнівів. Вивчай мову жестів, і тобі не знадобиться ніякої сканер мозку, щоб читати чужі думки.

Шукай схожості, а не відмінності

От буває так: не сподобався тобі чим-то людина, і ти намагаєшся всіма силами сама собі довести, що немає у вас абсолютно нічогісінько спільного. Так, він теж любить каву по-ірландськи, але заважає його за годинниковою стрілкою, а ти – проти годинникової. Він теж шанувальник творчості Фелліні, тільки ось твій улюблений фільм – «Солодке життя», а зовсім не «Вісім з половиною». Звучить не досить переконливо, щоб позбавляти людину своїм розташуванням.

Контролюй емоції

Знаємо-знаємо, що це не так-то просто, особливо під час того самого стану з трьох заповітних букв. Але тільки шляхом ретельного контролю та перманентного втихомирення власних образ, гніву і роздратування, зловтіхи і самовдоволення, туги і відрази, гіркоти і сорому, радості й страху, ти зможеш володіти серцями, і душами людей.

Твій світ з посилання на Інтернет джерела