Конфлікти: причини, способи вирішення та уникнення

Наявність конфліктних ситуацій – одна з невід’ємних складових суспільного життя. Людина може стати безпосереднім учасником конфлікту, або ж включитись у конфлікт з метою його вирішення, злочину тощо.

Поняття конфлікту та загальні характеристики його проявів

У найбільш загальному виглядіконфлікт можна визначити якзагострення суперечностей, що виникають у результаті відмінності у поглядах, інтересах, прагненнях людей і сприймаються та оцінюються його учасниками як несумісні з їх власними. Це супроводжується спробами примусового нав’язування власної позиції і призводить до психологічної напруженості та протиборства. Коли комунікативна здатність людини незадовільна, виникають сварки, а  в колективі плітки. Фактично  сварки,  плітки, з точки  зору психології, це також прояви конфлікту. Загальні причини конфліктів: соціальні, політичні, економічні, демографічні, психологічні. В медичному колективі переважають приватні причини конфліктів: незадоволення умовами праці; порушення службової етики; порушення законодавства про працю, обмеженість ресурсів; незадовільні комунікації; розходження в засобах досягнення цілей. Основнимискладовими конфлікту є: учасники конфлікту, причини його виникнення, сприйняття конфліктуючими один одного в ситуації, що виникла (насправді чи уявно), спрямованість і емоційна виразність дій конфліктуючих.

Чим конфлікт відрізняється від сварки?

Конфлікт (від лат. conflictus – зіткнення) – зіткнення протилежних думок, точок зору, відсутність згоди між двома або більше сторонами. Виникнення конфліктної ситуації в будь-яких взаємостосунках є нормою, тому що це нормально, коли між людьми виникають суперечності, оскільки кожна людина має свою точку зору, яка спирається на власний світогляд і життєвий досвід. Важливо, який спосіб вирішення конфліктної ситуації обирає людина, оскільки від цього залежить, яким буде конфлікт: екологічним чи матиме нездоровий характер. У нормі під час конфлікту відбувається зіткнення двох протилежних точок зору і люди намагаються знайти компроміс. Вирішення конфліктної ситуації – це правильний спосіб пошуку істини та примирення. Сварка, на відміну від конфлікту, має більше емоційне наповнення. Тобто в конфлікті люди можуть виступати емоційно врівноваженими, спокійними та стриманими, при цьому раціонально та чітко висловлювати свою позицію. А у сварці зазвичай люди висловлюють свою точку зору агресивно та нестримно. Коли в однієї людини проявляється багато емоцій, в іншої також відбувається емоційна реакція, і ніякого конструктиву в такому діалозі не може бути.

Причини конфлікту:

Конфлікти і спірні ситуації виникають з багатьох причин:

  • Брак будь-якого виду ресурсів. Приклад – сім’я, довгий час копівшая гроші. Коли набралась потрібна сума, дружина вирішила купити посудомийну машину. Чоловік же марить придбанням нового комп’ютера. Така розбіжність поглядів і бажань провокує розвиток конфлікту.
  • Залежність від оточуючих. Часто доводиться вирішувати робочі завдання разом з іншими людьми. У будь-якому колективі хтось буде незадоволений тим, як працює колега.
  • Різниця в методах досягнення цілей. Ситуація, схожа на попередню. Іноді обговорюється відразу кілька методів роботи. Однак на ділі використовується один або максимум два. Інший приклад – вирішили відпочити разом друзі. Один хоче йти в нічний клуб, а інший воліє провести час вдома за переглядом нового фільму.
  • Різні цілі. На цьому грунті конфлікти розвиваються як між окремими людьми, так і між групами
  • . Неповна або неточно передана інформація. Тут психологи часто наводять приклад про двох сестер, які ніяк не могли поділити апельсин. За допомогою вони звернулися до мудреця. З’ясувалося, що проблеми не було. Одній дівчині потрібен сік, а інший цедра. Як би банально це не звучало, часто причиною конфліктів стають особливості характеру і емоційного стану. У більшості випадків такі ситуації виникають між людьми, які живуть або працюють разом.

Що впливає на нашу поведінку у конфліктній ситуації?

Будь-який конфлікт має різні періоди: ПРИХОВАНИЙ, ВІДКРИТИЙ, ПОСТКОНФЛІКТНИЙ. Від періоду конфлікту залежить те, як людина буде себе в ньому поводити. У прихованому періоді конфлікту людина розуміє, що її не задовольняє ситуація, але вона про це не говорить. Я раджу кожному не затримуватися довго в прихованому періоді, тому що зазвичай це призводить до збільшення емоційного фактора, який упливатиме на те, як ви будете висловлювати свою точку зору, коли конфлікт виникне. У відкритому періоді конфлікту дві сторони говорять одне з одним. Якщо люди не хочуть іти на компроміс і чути одне одного, між ними може виникнути відкрита боротьба. Але якщо дві сторони налаштовані на те, щоб не загострювати ситуацію, а почути одне одного та знайти розв’язання проблеми, конфліктна ситуація вирішиться.Після вирішення конфліктної ситуації настає постконфліктний стан. У ньому важливо, який посмак залишив конфлікт. Від того, як вирішилась конфліктна ситуація, залежить, яким буде постконфліктний період. У конфліктних ситуаціях люди можуть поводити себе абсолютно по-різному. Це залежить від темпераменту людини та від її характеру. Під темпераментом мається на увазі генетично обумовлену швидкість психічних процесів, тобто як протікає мислення, емоційна чи вольова сфера в людини. Темперамент людини може впливати на її поведінку в конфліктній ситуації – хтось буде запальним, хтось більш стриманим. Окрім темпераменту, важливу роль відіграє характер людини. Характер формується протягом життя під упливом виховання та мікросоціуму. Завдяки характеру, певним життєвим настановам і правилам людина може коригувати свій темперамент і поводити себе в конфліктних ситуаціях тим чи тим способом.Залежно від особистих життєвих правил, одна людина може поводити себе в конфлікті екологічно та толерантно, а інша – нестримно й агресивно. Життєві настанови можуть або допомагати вирішувати конфліктні ситуації, або загострювати їх. Наприклад, якщо людина думає: «Мене зазвичай не чують. Тому щоб у конфлікті мене почули, я маю голосно кричати», – це може негативно впливати на вирішення конфліктної ситуації. Або якщо людина живе з настановою: «Краще я помовчу й не буду висловлювати свою точку зору до останнього, щоб не виникла сварка», – це теж не дуже здорова позиція, оскільки в такому разі емоції будуть накопичуватись і рано чи пізно вийдуть назовні. Людина може постійно уникати конфлікту з гарною метою, і в короткостроковій перспективі це дійсно може мати вигляд, як абсолютний мир і спокій. Але якщо тривалий час у людини є чинник, який її не задовольняє, її потреба фруструється, й в один момент вона відреагує на це емоціями, які накопичились за цей час. Як приклад, стакан із водою. Коли ми потрошки наливаємо воду в стакан, у якийсь момент вода буде переливатися через край. Так само і з нашими емоціями. Якщо ми забагато стримуємося, не висловлюємо свою точку зору, штучно намагаємося уникнути конфлікту, хоча є проблема, яку ми хочемо поговорити, рано чи пізно ми увійдемо в конфліктну ситуацію. Але є загроза, що це відбувається вже в нестримному емоційному стані й уже навряд чи вдасться контролювати прояв своїх емоцій.

Як вийти з конфлікту?

Конфлікти, на жаль, у наші дні не рідкість, а скоріше закономірність. Погодьтеся, хто не стикався з конфліктними ситуаціями на роботі, вдома або в іншому місці? Майже кожна людина хоч раз у житті мав з кимось конфлікт. Але природно, від конфлікту нічого хорошого чекати не доводиться, тому необхідно швидше вирішити його та вийти з конфлікту, правда, не всі знають, як це зробити. У цьому випадку нам допоможуть кілька простих порад. Для початку розберемося, що ж таке конфлікт? Конфлікт – це протиборство сторін, яке виникло на основі протистояння інтересів, переконань або поглядів, не схожих один на одного. Дуже часто конфлікт стає так само наслідком певних дій або подій, які можуть викликати негативну реакцію з боку людини. Причому відразу він цю реакцію може не висловити, а накопичуватися негатив в ньому буде дуже і дуже довго, поки не «вихлюпнеться» у вигляді конфлікту. Конфлікт руйнує стосунки між людьми, тому краще його взагалі не допускати, а якщо конфлікт не уникнути, з нього необхідно правильно виходити.

Порада 1: Уникнення.

Найкращий спосіб не допустити конфлікту, це просто уникати спілкування з конфліктними і роздратованими людьми, які можуть вилити всю свою злість на Вас. Правда, це обмежує Ваші дії і спілкування з іншими людьми, тому цей спосіб підійде далеко не всім.

Порада 2: Поступка.

Дуже важливо вміти оцінювати свої аргументи, і розуміти, чи необхідно їх використовувати. Щоб не допустити конфлікту, іноді простіше поступитися, ніж приводити свої аргументи. Подумайте про це, до чого може призвести зайве впертість — до ще більшого конфлікту. А Вам воно треба? Або краще вийти з конфліктної ситуації? Подумайте про це дуже добре.

Порада 3: Спокій.

Для того, щоб вийти з конфліктної ситуації і не допустити її розширення, то радимо Вам зберігати спокій і бути незворушним. Звичайно, це важко зробити, особливо людям запальним, але це найкращий спосіб не допустити ще більшого конфлікту. Просто подумайте, Ви знаєте, що Ви праві, навіщо це доводити, витрачати сили, нерви і конфліктувати, якщо чоловік вперся і стоїть на своєму. Рано чи пізно він згадає Ваші слова, і пошкодує, що не послухався відразу. А ось дотримуючись спокій, Ви не тільки вийти з конфлікту, адже бачачи, що Ви не реагуєте на нападки, заспокоїтися і опонент, але і зберегти «обличчя», що дуже важливо в будь-якому конфлікті.

Порада 4: Чітка аргументація.

Якщо Ви знаходитеся з ким-то в конфліктній ситуації, і бачите, що погляди опонента можуть зашкодити Вашій спільній справі, то спокійно, без зайвих емоцій, чітко аргументуйте людині, де він помиляється. Чітка аргументація з Вашої сторони, а головне незворушність і спокій, зроблять свою справу, і людина Вас почує, і піде на поступки. Так, легко і просто, Ви дозволите конфлікт.

Порада 5: Випередження.

Якщо Ви хочете вийти з конфлікту, при цьому вирішивши його, то найкраще намагатися передбачити дії та аргументи Вашого опонента. Якщо Ви навчитеся передбачати, що скаже Вам опонент, то Ви зрозумієте, як парирувати його аргументи, і не допустити розгортання конфлікту. В іншому, все залежить тільки від Вас.

Твій світ з посиланням на Інтернет джерела